sobota, 11 lipca 2009

Delikatny trading live

Jak pisałem już wielokrotnie, betfair stwarza nieograniczone wręcz możliwości zarabiania na handlu kursami.
Chciałbym pokazać jedną z najprostszych, a przez to najbardziej popularnych opcji tradingu, czyli grę na u/o z zabezpieczeniem.

Przykład, który przed chwilą zagrałem, zagrałem za drobne. Ma on bowiem pokazać przybliżyć mechanizm giełdy, a nie pokazywać możliwości zarobku. Te są wprost proporcjonalne do zainwestowanego kapitału, przy czym uczulam osoby zaczynające działalność na betfair o używanie małych stawek w okresie nauki.
Można właściwie przyjąć, że bonus, który dostaje się od betfair służy nauce. Przegranie go nic nie kosztuje, podobnie jak nic nie kosztuje otrzymanie go tuż po rejestracji. Natomiast wychodzenie z większą gotówką bez poznania sprawdzonej metody i przede wszystkim wykonania dziesiątek, jeśli nie setek transakcji kupna i sprzedaży kursów, nie jest działaniem rozsądnym. Na giełdzie bowiem działają osoby polujące na błędy początkujących błędy te bezwzględnie wykorzystują. Skupują bowiem szybko źle wystawione kursy, a jeden taki niewłaściwy ruch może sporo kosztować. Ostatnio na rynku ze średnim kursem 2.10 widziałem zakłady kupione po kursie 1.3 i 4.30. I to za kilkaset euro. Zakłady takie są ewidentną pomyłką wystawiającego je, który zapewne pomylił back i lay i popłynął. A szczęśliwy nabywca sprzedał sobie szybciutko i dwoma kliknięciami zarobił jakieś 100 euro.
Tyle wstępu, teraz do konkretów.
Konkrety wyglądają mniej więcej tak. Mam zamiar zarobić kilka euro na rozgrywanym na żywo 16:00 Kalmar - Djurgården meczu ligi szwedzkiej. Ponieważ mecz ma atrakcyjny kurs na 0:0 uznaję, że nadaje się do moich celów.
Po kolei:
Kupuję kurs powyżej 2.5 gola za 20 euro

ponieważ wydaje mi się on atrakcyjny. Atrakcyjnie również wygląda kurs kontry, czyli wyniku 0:0. O nim później. Na razie zabezpieczam swoje 20 euro kupując 0:0 po kursie 17.

Po zakupach spokojnie czekam na rozpoczęcie meczu i taki obrazek:

który oznacza, że coś się w spotkaniu wydarzyło. Betfair zawiesza rynek w sytuacji podyktowania rzutu karnego, czerwonej kartki i strzelenia gola (obligatoryjnie) a także w sytuacjach niepewnych, na przykład wówczas gdy miał miejsce faul mogący być powodem czerwonej kartki lub rzutu karnego. Tak więc zawieszenie nie zawsze oznacza tylko i wyłącznie gola, często po wznowieniu okazuje się, że alarm był fałszywy.
W tym przypadku jednak zawieszenie oznaczało bramkę i po wznowieniu mieliśmy do czynienia z zupełnie już innymi kursami:

Kurs na powyżej 2.5 gola znacznie spadł, co jest oczywistym, ponieważ padł gol przybliżający do wyniku overowego. Dlatego czas na kontrę. Ponieważ chciałem sprzedać swój zakład szybko, wystawiłem kurs 1.41 aby być atrakcyjniejszym dla nabywców niż oferent kursu 1.40. Stawkę wybrałem tak, aby niezależnie od wyniku meczu coś zarobić. Ciut więcej ustawiłem na over 2.5, gdyż ten rezultat wydał mi się prawdopodobny.
Po zatwierdzeniu zakładu został on natychmiast skonsumowany przez rynek i mogłem spokojnie udać się na inne rynki w celu szukania kolejnych okazji do tradingu.

Jak widać na obrazku mam zielone pola na każdym wyniku, zatem osiągnąłem "all green" i mogę uznać rezultat handlu kursami za udany. Przegrałem co prawda 4 euro na zakładzie 0:0 i to należy odliczyć od owej symbolicznej wygranej. Fakt, zarobek na tym meczu imponujący nie jest, ale właśnie takie delikatne tradingi pozwalają wyuczyć się mechanizmów giełdy i prawidłowych reakcji. I takie polecam wszystkim, chcącym za jakiś czas zacząć zarabiać na giełdzie więcej niż 3 czy 4 euro z zakładu. Przejście na coraz wyższe stawki powinno odbywać się stopniowo i bardzo spokojnie. Pewne rzeczy wymagają po prostu treningu i tego nie sposób przeskoczyć.
Pozostaje pytanie jak wyglądałby ten mecz gdyby nie padał gol, a więc nie byłoby możliwości skontrowania poprzez sprzedanie kursu. Nie chcę odpowiadać na nie teoretycznie, gdyż byłoby to niezrozumiałe bez możliwości zilustrowania. W wolnej chwili postaram się usiąść nad jakimś meczem z takim rozwojem sytuacji i opisać możliwości reakcji na taką sytuację. Oczywiście wraz z ilustracjami, które pozwolą łatwiej zrozumieć zasady handlu kursami na betfair.